Panikångest..

Jag pratar med en kompis som har börjat få panikångest, jag blir så ledsen när jag hör det då jag själv kämpat med panikångest i flera år. I hennes och mitt fall kommer det från att vi aldrig delade med oss av jobbiga känslor och tankar av hänsyn till andra. Vilket kanske låter snällt och trevligt men det äter på en.

Jag vet att det är otroligt många som kämpar med det här och tänkte då dela med mig att två ganska enkla tips som hjälper mig när paniken börjar komma.

Andas i fyrkant är det första tipset som jag lärde mig hos min första samtalskontakt. Det låter fånigt i sin enkelhet men det hjälper jättemycket om man börjar när dom första pirrningarna av panik kommer.

Såhär gör du: leta upp något fyrkantigt, andas in djupt medans du följer med blicken längs en sida, andas ut med blicken på nästa sida och fortsätt så. Viktigt är att du andas djupt och med magen. Fyrkanten kan vara vad som helst, ett fönster, en dörr eller en reklampelare.

Det andra tipset lärde min gamla livscoach Kim mig: att lokalisera vilka muskler man spänner när ångesten sätter in (i mitt fall axlarna) och lära sig att "andas" in lugn i dom musklerna.
Såhär gör du: andas djupt med magen, blunda gärna och försök slappna av i musklerna som är spända. När du känner dig avslappnad fortsätt ett tag till och koncentrera dig sedan på att hålla dessa muskler slappa.

Jag hoppas att någon som läser det här blir hjälpt av detta då det gjort otroligt mycket för mig. Det finns mer att göra men dom här två är det som funkar bäst på mig iallafall.

På bilden ni ser har jag precis tagit mig igenom en attack och mår bättre än jag väntat mig.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

blindinglights.blogg.se

Den här bloggen handlar om mig och allt som är jag. Mina tankar,upplevelser och annat.

RSS 2.0